שבת 04 מאי 2024   כניסה למערכת  

 תפריט
 סדנאות

בתהליך ההכנה לקראת המסע יתקיימו 10 סדנאות : 9 לפני המסע ואחת לסיכום אחרי פסח. מפגשי הסדנאות מתקיימים בקבוצות של כ-20 תלמידים עם מורה מלווה מצוות בית הספר. חלק מהמפגשים יתקיים בפורום של 2 קבוצות (המהוות קבוצת אוטובוס אחת בפולין), בהנחיית מדריכים מנוסים, אשר ילוו וידריכו את אותה הקבוצה הן בארץ והן בפולין.
תהליך ההכנה למסע מדורג ומתייחס לתחומים שונים: רגשי, ערכי, עבודה מעשית, הרחבת הידע  וחקר דילמות מתקופת השואה.
בדף זה תוכלו לקבל מידע על תוכן כל אחת מהסדנאות.
כחלק מתהליך ההכנה שמענו את עדויותיהם של שלמה פרל ואירית רומנו. אתם מוזמנים לקרוא על עדויותיהם בקישור זה.

 סדנא מס' 1 – החיבור שלי למסע 26.11
מטרות הסדנא
  • גיבוש ראשוני של הקבוצה.
  • הקשר שלי, דרך משפחתי, אל אותה תקופה והיכרות עם מאפייני המשפחה של התקופה טרום העליה לארץ.
  • העם היהודי כמשפחה ופיזורו בשנים 1930- 1950 באזורים שונים על פני כדור הארץ והמחשת הטלטלה שעבר העם היהודי באותן שנים בכל העולם.

עבודה (השלמת סדנה) כהתניה להמשך תהליך ההכנה לפולין.

קטעים מתוך יומן המסע של נועה

 סדנא מס' 2 – תיעוד 10.12

שמענו הרצאה מפי רון כהן, מדריך מבית לוחמי הגטאות, בנושא תיעוד השואה.

מטרות הסדנא

  • הכרות עם צילומים שונים שצולמו ע"י נאצים, יהודים ובעלות הברית.
  •  דיון בנושא המטרות למענן צולמו תמונות שונות.
  •  קישור בין התיעוד הספציפי שראינו לעוד דרכים שניתן לתעד.
  •  יציאה לדרך עם תיעוד הניצולים על ידי תלמידי המשלחת.

עבודת השלמה לסדנא 2

 צפייה בסרט – "אירופה, אירופה" – 21.12

סרט המספר את סיפורו של שלמה פרל בשואה. שלמה פרל הגיע לערב הורים-תלמידים והוסיף דגשים על סיפורו ושיתף מהדילמות אותן חווה ואיתן התמודד.

לצפייה בסרט מתוך אתר צפייה ישירה

 סדנא מס' 3 – צפיות וחוזה קבוצתי 24.12

במהלך התהליך והמסע בפולין נשמע הרבה סיפורים שישמעו מדהימים, לא יאמנו, וכאלו שיגעו בנו מאוד.  כל סיפור יגע בכל אחד מאיתנו בצורה שונה. 

מטרות הסדנא

  •  הסדנא נועדה למנוע אכזבה במהלך התהליך ובמסע, כשנגלה שלא כולם מרגישים כמונו באותו האופן ובאותה המידה מאותם הדברים.
  •  הגדרת הציפיות של כל אחד מחברי הקבוצה לקראת המסע.
  •  יצירת חוזה קבוצתי.
     

עבודת השלמה סדנא 3

 סדנא מס' 4 - חסידי אומות עולם 20.1

נפגשנו עם המדריכים אשר ילוו אותנו במסע בפולין. המדריכים הם שהנחו את הסדנא הזו.

מטרות הסדנא

  •  הכרות עם המדריכים.
  •  הכרות עם סיפורים של מספר חסידי אומות עולם, הדילמות שעמדו בפניהם והמחיר שהם שילמו בשל עזרתם ליהודים.

עבודת השלמה לסדנת "חסידי אומות העולם"

 סדנא מס' 5 - האחים ביילסקי 3.2

צפינו בסרט "התנגדות" לפני הסדנא.

מטרות הסדנא

  •  דיון על הקונפליקטים איתם התמודדו הפרטיזנים, הדילמות סביב ערכים מוסריים ואנושיים.
  •  הכרות עם חיי קהילה והנהגה בתוך היער.
  •  הכרות עם פן אחר בשואה - התנגדות פעילה במלחמת העולם השנייה.

עבודת השלמה - "התנגדות" האחים ביילסקי

 סדנא מס' 6 – זהות אישית 17.2

מטרות הסדנא 

  •  להבין מהם מרכיבי זהות אישית.
  •  לברר כיצד ניתן היה לשמור על זהות אישית ועל צלם אנוש באושוויץ.
  •  לברר באיזו מידה "אנו שלא היינו שם" יכולים להבין את המציאות שהיתה
  •  במחנות הריכוז.

עבודת השלמה זהות אישית

קטעי קריאה

 יום עיון ב"משואה" 21.2

היום התחלק לשני חלקים. בחלק הראשון המשלחת התחלקה ל- 4 (כמו שיהיה בפולין). כל שתי קבוצות חוו מספר תערוכות.
בחלק השני כל המשלחת האזינה לסיפורה של אירית רומנו, ניצולת שואה.

תערוכות
כל הקבוצות היו בשתי תערוכות:
1. "שישה מליון קטגורים" תערוכה שעוסקת בתפקידו של אדולף אייכמן בשואה, בלכידתו של אייכמן ובמשפט שלו בארץ. התלמידים צפו בסרט, היתה שיחה קצרה ולאחר מכן התלמידים עברו בין המוצגים הרבים שבתערוכה. ביניהם סיפורים של העדים מהמשפט, ונתונים לגבי הקהילות היהודיות הרבות שהיו באירופה ואינן.
דגש הושם על השפעת המשפט הזה על החברה הישראלית ועל השינוי שחל ביחס לניצולי השואה.
2. "שלוש שורות בהיסטוריה" תערוכה שעוסקת בתנועות הנוער, ערב מלחמת העולם השנייה ולאחריה. התלמידים צפו במצגת קצרה שהציגה נתונים על תנועות הנוער, תוך שימוש בשירים שמייצגים את תנועות הנוער כמו: "העפילו, העפילו", "אנו נהיה בין הבונים", "שירה הנוער", ועוד. לאחר מכן התלמידים יכלו לשמוע סיפורים על חלק מגיבורי אותן תנועות נוער.
      אמירה בולטת: "הנוער הוא הסיכוי הנצחי של האנושות..." מרטין בובר.

כל הקבוצות חוו עוד תערוכות מבין האפשרויות הבאות:
1. תערוכת הדואר – מציגה מכתבים שונים שנשלחו במהלך תקופת השואה. על גבי המכתבים רואים את סימני הצנזורה. בתערוכה ניתן לראות שימוש בקודים אותם לא הבינו הגרמנים ולכן לא צנזרו.
2. תערוכת אמנות של האמן חיים מאור, דור שני לניצול שואה. בתערוכה האמן מתמודד עם הבעיות של ילדי דור שני – שאלות סביב המספר שחקוק על הזרוע, מילים אסורות ועוד. בנוסף הוא מעלה את השאלה האם זיכרון השואה ייכחד או יתחזק?
אמירה שעלתה לדיון בתערוכה: "סבי העיוור לימדני כי גזענות היא מחלתם של הרואים בעיניהם. כשאתה עיוור, הלב נפתח לכל אדם באשר הוא".
3. חדר התייחדות – דיון סביב הסמלים שמופיעים בחדר.
 

 סדנא מס' 7 – סדנא רגשית 2.3

בסדנא התמודדנו עם האופן בו כל אחד מאינו מגיב למצבים שוני – עייפות, עצב, שמחה, ועוד.
כמו כן, דנו במצבים בהם אנו עלולים להיתקל במהלך המסע, לא בהכרח מצבים אותם אנו צופים מראש או כאלה המתאימים לציפיות שלנו ממהלך המסע. חשבנו כקבוצה כיצד נוכל להתמודד עם מצבים שהם בניגוד לציפיות שלנו.
 

 סדנא מס' 8 – מפגש עם אמן – רועי כפיר – 4.3

רועי כפיר, מורה לצילום מבית ספרנו, נשוי לאישה גרמנייה. סביב נושא זה הוא יצר סרט בו הוא בוחן את הרגשתו והתמודדותו עם המצב. לאחר צפייה בסרט שיצר, התקיים דיון ובו התלמידים התמודדו עם השאלה, כיצד ניתן להתייחס לאנשים גרמניים, האם כעם או כיחידים, מה המשמעות של להתחתן עם אישה גרמנייה ומה ההשלכות של זה עליך כיהודי ועל הילדים שלך. הסדנא בהחלט נגעה בנקודת תצפית אליה לא היו חשופים התלמידים בעבר ופתחה בפניהם נקודות חדשות למחשבה.

 סדנא מס' 9 – סיכום תיעוד – 10.3

בכל קבוצה הציגו התלמידים את סיפורו של העד אותו ראיינו. הסיפורים היו מגוונים ומעניינים. תלמידים שאלו שאלות והתעניינו במסלול אותו עבר כל עד. חלק מהתלמידים הכין מצגות, חלק בעבודה בכתב. לרבים מהעדים היה מסר להעביר לנוער והיה חשוב לשמוע את אותו מסר שהועבר דרך התלמידים לשאר הנוער.
עבודות התיעוד ישמשו אותנו גם בסיכום המסע.

 סדנא מס' 10 – תדריך קב"ט – 12.3

ביום שישי יתקיים תדריך חובה עם קב"ט לקראת הנסיעה באשכול הפיס.
לאחר מכן נתכנס להמשך דגשים לקראת הנסיעה עם איילת במקלט יב'.

ד.נ. משגב מיקוד 20179 | דוא"ל: misgavhs@gmail.com | טלפון: 04-9801111 | פקס: 04-9800079